Händelserik Helg

Den här helgen har varit en av de bästa på länge trots att det var en hel del jobb också. En av de första helgerna jag hunnit med en hel del saker och en av de helgerna då jag njutit extra mycket av vårat nya boende. Det är också första dagen på det nya året 2015 som jag bakat! Kanske finns något samband.

Men det har även varit lite ledsamt. I fredags var det avskedsfest för en av mina kollegor från gymmet. En riktigt go tjej med stor passion för Yoga som jag definitivt velat lära känna bättre för hon ger mig så varma härliga vibbar. Det blev middag på Terrassen där jag prövade deras Halloumiburgare. Tyvärr tyckte jag Hamburgaren var för salt. Brödet deras var ljust och härligt flyffigt dock och snabb grillat vilket var plus. Den smaksatta majonäsen var bra att man fick en liten extra skål till vid sidan av för pommesen men den var rätt så smaklös. Pommesen var lite för ljusa och hade gärna fått vara lite mera friterade då de var rätt så stora. Lökringarna var goda! 20150227_193247_LLS 20150227_193249_LLS 20150227_183115_LLSDet blev ändå ca 2.5 h i härligt sällskap trots att jobbtankar spökade en hel del och jag sedan tackade för mig för att återvända till jobbet. Jag kommer att sakna Louise en hel del trots att vi inte träffats så ofta. Hon är längst till vänster i sällskapet ♥. Har lovat att höra av mig om jag har vägarna förbi hennes hemtrakter Falun dit hon nu återvänder. Alla fick varsitt kort av henne med personliga avskedshälsningar som inte lämnade någon oberörd. Helt fantastiskt fin människa~

20150301_08324920150301_083214

Då jag kom hem blev det sent bakande inför lördagen då vi skulle bjuda hem våra första bekanta på fika hos oss (trots att vi är långt ifrån färdiga med lägenheten ännu och kartongerna ligger lite illvilligt i hörnet av vardagsrummet). Slängde ihop en cheesecake men testade att lämna en del av smeten som jag blandade ner kakao i. resultatet blev häftigt, men det påverkade inte smaken särskilt mycket :). Däremot konsistensen var lite hårdare där kakao-smeten var. Sen var jag klar!

20150227_222309

På lördagen, då var det stora bakardagen! Dagen började i vanlig standard med pass men jag hann hoppa över till jobbet för att hämta telefonladdaren och handla lite innan det. Sedan var det jobb men det blev en hel del spring av och an mellan jobbet och hemmet för jag skulle baka kanelbullar också. Det var en hel del stress den dagen men resultatet blev riktigt lyckat trots att det bara är andra gången jag testar baka kanelbullar :D. Jag är mera åt kladdkaka/tårta hållet än bullar. Överlag använder jag sällan jäst då jag bakar (vem orkar vänta på att något ska jäsa…?! Och knappt så man kan äta av degen medan den jäser heller, bah!)

DSC03642

Våra gäster, Marcos och Nao, var framme medan jag höll på att kavla ut degen och smeta på fyllningen så de fick vänta en bra stund på att bullarna skulle bli färdiggräddade. Blev tre plåtar med bullar varav den sista satsen blev lite bränd haha :D. Jag testade två olika tekniker. Den vanliga där man rullar ihop dem och skapar “snurror” och en där man tvinnar och knyter en knut på degen. Knutversionen blev riktigt häftig och var roligare överlag att göra men snurrorna är mycket lättare att äta degen på för det blev som en liten boll med deg och fyllning :3. Till och med jag blev nöjda med hur de blev trots en bränd sats. Så det blev oreo cheesecake med en hint av choklad och kanelbullar med mjölk till bjudningen! Gick loss ganska rejält på bakandet då det var så länge sen.20150301_082551 20150301_082602

Vi satt och pratade ganska länge och till sist, vips, var klockan 8 på kvällen. Den tiden stod ett bord bokat och väntade på oss på Kitchen and Table så det blev lite hastigt avslut på den planerade “korta” fikan och iväg bar det till lite mera helglyx! Vi gick direkt loss på huvudrätter och det blev hamburgare. Bästa hamburgarna enligt Markus. Min vegetariska version var gjord av kikärtsbiffar och jag blev överraskad över hur bra det var och hemlagat dessutom :D. Jag var riktigt nöjd och med sötpotatis pommes som tillbehör är det riktigt svårt att hitta något att klaga på. Eventuellt saltgurkan i hamburgaren men den är bara att peta ut. Det var riktigt mysigt och jag slappnade av mera än jag gjort på länge.

Photo 2015-02-28 21 59 39Photo 2015-02-28 21 13 20

KikärtbiffhamburgarePhoto 2015-02-28 21 13 06 Photo 2015-02-28 21 13 27Efterrätt blev det också trots allt gotteri under dagen :D. Choklad churros med chilicholaddipp, apelsinsås och vaniljdipp för Markus.

Photo 2015-02-28 21 59 04

Kiwi- och limecheesecake för mig :D. Den var god men jag hade ju redan ätit cheesecake tidigare under dagen så det var inte så jätte speciellt som en vardagslyx borde ha varit hehe. Men den var häftig med kiwi- limesmaken på toppen!

Photo 2015-02-28 21 59 17Dagen avslutades med en liten present som jag fick av Markus! Ready to Run av Dr. Kelly Starrett. Verkar riktigt riktigt bra på flera plan, inte bara för att börja bege sig ut i springdjungeln utan att få skador utan överlag hur man ska göra och öva upp kroppen för att den inte ska dra på sig alla möjliga träningsåkommor :D. Markus har faktiskt varit den som mest hittills har suttit med näsan i den dock ^^. Den verkar väldigt lärorik allmänt. Inspiration och motivation inför träning 2015!

20150301_082512Söndagen var härligt skön och lugnt. Steg upp tidigt och jobbade ikapp en hel del så kunde slappna av lite mera resten av dagen. Det var långpromenad och rehab övningar på schemat men kvällen avslutades främst med planering inför gymjobbet och ett inlägg till min gamla skolas blogg så de blev en hel del jobb den dagen också. Äntligen lyckades jag skriva något här också. Överlag en underbar feelgood helg. Saknar bara lite mera tid för att spela spel ;D.

Leave a comment